Késleltetett reagálás

Számtalanszor találkoztam már azzal, hogy egy gyermek valamilyen kérdésre, felvetésre, ötletre reagált, de percek, akár órák teltek el. Erre azért nagyon hasznos gondolnunk, mert lehet, hogy a gyerek épp azon munkálkodik, hogy reagáljon a kérésünkre, de mi nem várjuk meg a választ. Cifrázza a helyzetet az is, hogy gyakorta nem úgy reagálnak a gyereke, ahogy azt mi általánosságban megszoktuk. Nagyon sokszor icipici kommunikációs megnyilvánulásokat mutatnak. Lehet, hogy egy pillantás, egy kis mozdulat az ujjaikkal, egy hang a szóból, elmosódó, alig kivehető kiejtés… Amikor úgy foglalkozunk a gyerkőcökkel, hogy rájuk hangolódunk, figyeljük árgus szemekkel a jelzéseiket, van időnk kivárni a reagálást, elkapjuk a legapróbb kommunikációs megnyilvánulásokat, akkor láthatjuk, hogy hol is tart a gyermek a kommunikációjában. Valamint gyakorta előfordulhat, hogy például az, hogy egy gyermek kimondjon valamit és rá is nézzen a másikra túl sok lehet neki az aktuális fejlődési hollétében. Többször tapasztaltam már, hogy játszottunk valamit és a gyerkőc a nagy mókából kilépett, elfordult és úgy mondta ki a szót. Ha még sok egy gyerkőcnek minden kommunikációs formát összekötni (pl. mutatás és szó vagy mutatás és szemkontaktus, beszéd és szemkontaktus vagy mindhárom), akkor érdemes ezeket lebontani és ha már mennek külön-külön spontán módon, akkor integrálni az egyes kommunikációs megnyilvánulásokat.

Nagyon él bennem egyik gyerkőcömmel az egyik játékalkalom, amikor is délelőtt én felvetettem a papírzsepiből hóesés gondolatát a vonatos játékunkhoz. Egyáltalán nem reagált erre a gyermek. Majd délután azt láttam, hogy spontán maga szórja a hópihéket a vonatokra. Ennyi időre volt szüksége, hogy feldolgozza, beépítse az ötletet és tudja kivitelezni azt.

Érdemes figyelni, pozitívnak lenni (Inkább belehallani, belelátni a pici kis kommunikációs lépésekbe a kommunikációt és megerősíteni azt: reagálni rá dicsérettel, tevékenységgel. Gyakorta kiderül, hogy ami elmosódottan hallatszott szó, valóban az volt. Vagy egy kis mozdulattöredék éppen az egyértelmű mozdulattá formálódás egy lépése volt.) és reagálni, reagálni, reagálni a gyerekek kis és nagy kommunikációs megnyilvánulásaira. Ezzel tudjuk azokat megerősíteni.

2019. március 20.