KapCsoda Program – kapcsolódás

Videóhoz kapcsolódó gondolatok

Kapcsolódás jelentősége

Ahhoz, hogy a gyermek személyisége kibontakozzon, spontánná, kezdeményezővé váljon, képességei az emberi kapcsolatok terén is meg tudjanak nyilvánulni, elengedhetetlen, hogy kapcsolódni tudjon a körülötte lévő emberekhez.

Nagyon sok dolgot megtaníthatunk egy autizmusban érintett gyermeknek. Viszont, ha azt szeretnénk, hogy mindezek ne sematikusak legyenek, hanem belsővé és spontánná váljanak, akkor elengedhetetlen, hogy megerősítsük a gyermek kezdeményezőképességét.

Amikor valamit kérünk egy gyermektől, feladathelyzetbe hozzuk, akkor azt várjuk tőle, hogy reagáljon. Ekkor a reagálóképessége fejlődik. Ahhoz, hogy kezdeményezzen, spontánná váljon, először nekünk fontos reagálni a gyermekre. Olyan játékokat, helyzeteket teremthetünk, amik számára érdekesek, amikben mi tudunk valami olyan izgalmasat csinálni, ami motiválja a gyerkőcöt. Ez képezi az alapot ahhoz, hogy ő kommunikáljon, kifejezze gondolatait, szándékait. Amennyiben olyan izgalmas játék történik, amit a gyermek szeretne, hogy folytatódjon vagy később megismétlődjön, akkor meg fogja találni a módját annak, hogy ezt valahogy tudassa velünk. Ahogy a gyermek megtapasztalja a szociális interakciók könnyedségét, úgy egyre motiváltabbá válik, hogy részt is vegyen azokban. Ezáltal egyre több időt fog tölteni az őt körülvevő felnőttekkel, majd gyermekekkel és egyre ügyesebb lesz a kapcsolódásban, interakciókban, kommunikációban. Mindezek pedig megteremtik az alapját annak, hogy minden kommunikációhoz, beilleszkedéshez szükséges képessége beépüljön, spontánná váljon, ezáltal bárhol, bármilyen környezetben alkalmazni tudja azokat.

A kommunikáció megnyilvánulási formái

Amikor egy gyermek kommunikálni tanul, először ez általában még nem megy neki tökéletesen. Fontos, hogy észrevegyük a gyermek legapróbb jelzésit is. Nagyon lényeges, hogy hegyezzük a fülünket és meglássuk a legkisebb rezdüléseket is. Előfordulhat, hogy a szeme sarkából pillant oda a játéktárgyra, amivel a számára érdekes játék történt. Lehet, hogy egy szónak egy apró részletét mondja ki, esetleg egy gesztus egy mozzanatát tudja megmutatni ujjacskáival. Ha mi figyelünk és bízunk benne, hogy valóban kommunikálni szeretne és reagálunk is a kommunikációjára (pl. folytatjuk tovább a játékot), akkor ezek a lépések erősödni fognak. Számtalanszor tapasztaltam már meg, hogy a halvány kis kommunikációs megnyilvánulások szépen megerősödtek, a hangok szavakká formálódtak, a gesztusok egyértelművé váltak, a gyermek kommunikációja mindenki számára érthetővé vált. Ehhez először nagyon fontos, hogy higgyünk a gyermekben. Ha még nem egyértelműek a jelzései, akkor is szavazzunk neki bizalmat és inkább reagáljunk, mintsem figyelmen kívül hagyjuk megnyilvánulásait. Nagyon hasznos, ha tudatában vagyunk annak, hogy amikor tanulunk valamit, általában még nem tudjuk azonnal minden alkalommal tökéletesen kivitelezni azt. Fontos, hogy sokat gyakoroljunk. Így van ez akkor is, ha valaki beszélni, kommunikálni, játszani, beilleszkedni tanul. Lesz, amikor minden összeáll a gyermek buksijában és pont úgy sikerül, ahogy azt szeretné és lesz, amikor másképp vagy nem sikerül. Bátorítsuk, támogassuk, reagáljunk rá és szépen megerősödnek mindazok, amiket éppen gyakorol.

A gyermek követésétől a fejlődés inspirálásáig

Amikor egy gyermeknek még nagy kihívás a kapcsolódás, a közös figyelem, akkor bármit is kérünk tőle, az feladathelyzetté válik. Amikor azt érezzük, hogy rá kell vennünk valamire, akkor a reagálási képességét erősítjük. Ha a gyermek fejlődése során az elsődleges célunk a kapcsolódás erősítése, akkor ehhez először fontos, hogy rugalmasak legyünk és mi kövessük a gyermeket, keressük a motivációját és arra építsük a játékokat. Ilyenkor a gyermek megtapasztalja, hogy könnyed mással együtt játszani, hatással tud lenni a környezetére. Egyre jobban tud nyílni, figyelni, kommunikálni. Egy játékon belül is eljön annak az ideje, amikor a gyerek figyelme stabil, motivációs szintje magas és elkezdhetjük a tevékenységet úgy alakítani, hogy a gyermek gyakorolni tudjon egy számára fontos fejlődési lépcsőfokot. A gyermek számára érdekes játékba ezt a gyakorlást könnyedén bele tudjuk szőni. Amennyiben a gyermek élvezi a játékot, szeretné, hogy folytatódjon, akkor már nem feladat lesz, ha valamit tesz a játékban. Számára lesz fontos, hogy elérje, hogy folytatódjon a móka. Ha elég ügyesek vagyunk, akkor észrevétlenül teremtünk komoly gyakorlási helyzeteket.

2019. április 2.