KapCsoda Program – figyelem hiánya

Videóhoz kapcsolódó gondolatok

Az elmúlt évek során egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy annak az okait amikor a gyerekek nem tudnak odafigyelni, két nagy csoportba sorolhatjuk.

1.

Amikor a gyermek idegrendszere még nem megfelelően integrálódott, a kapacitása, hogy figyelni tudjon még kisebb. Lehet, hogy a beáradó sok ingert nem képes még megszűrni és a rázúduló információk túlterhelik az idegrendszerét. Bezár, hogy tudjon figyelni, töltődni, fel tudja dolgozni az őt érő hatásokat. Amikor kipihente magát, feldolgozta, amit szükséges volt, akkor ismét tud nyitni és folytatódhat a közös tevékenység. A zártság alatt áltatlában saját tevékenységével van elfoglalva, abba nem vesz be minket.

Amennyiben mégis, akkor általában a gyermek elképzelései, irányítása szerint fontos, hogy történjenek a dolgok. Ennek a zártágnak nagy jelentősége van. Ha a gyermek figyelmi kapacitása minimumra csökkent és nem engedjük töltődni, akkor kimerült állapotban igyekszik figyelni ránk, amíg teljesen el nem fogy a kapacitása. Ez hosszú távon nem kifizetődő, mert egy folyamatosan kimerült gyermek nem képes nagyot lépni előre, hiszen mindig csak épp a kimerültség határán billeg a figyelme. Előfordulhat az is, hogy egyre elutasítóbbá válik, ha valaki próbál közbeavatkozni, amikor neki pihenésre, töltődésre van szüksége.

Érdemes arra gondolni, hogy hogyan éreznénk magunkat, ha valaki egy nagyon hosszú és megterhelő nap végén, amikor már csak csöndre vágyunk, feladat elé állítana minket vagy zajos, nyüzsgő környezetben kellene lennünk. Autizmus esetén gyakran nehezített a gyerekek kommunikációja. Emellett azt megállapítani, hogy hogy érzik magukat vagy mire van szükségük általában nagy kihívás. Ebben tudnak ügyesedni a gyerekek, de ez gyakorta a fejlődésük egy későbbi pontján következik be.

Gyakran mi magunk felnőttek sem tudjuk pontosan, hogy mi zavar bennünket vagy mi miatt nem érezzük magunkat olyan jól. Autizmus esetén a gyermekek fejlődése általában lassabb ütemben történik és egy-egy fejlődési lépcsőfokot megugrani nagyobb energia. Emiatt bizonyos dolgokat elsajátítani nagy erőfeszítés lehet a gyerekektől. Gyakorta előfordulhat, hogy egy kívülálló számára egyszerűnek tűnő tevékenység a gyermeknek megerőltető. Amíg egy autizmusban érintett gyermek nem tudja megfelelően kommunikálni, hogy pihenésre van szüksége, addig azt csak a viselkedéséből tudjuk megállapítani. Ilyen viselkedés a zárt állapot, amikor a saját tevékenységével van elfoglalva és nem képes ránk figyelni.

2.

Általában az autizmusban érintett gyermekek nagyon jó memóriával rendelkeznek, illetve igen fogékonyak a vizuális ingerek iránt. Nem biztos, hogy minden gyermekre igaz ez. A tv, tablet, okostelefon nagyon intenzív vizuális ingerkavalkádot nyújt. Ezek az ingerek gyakran mélyen beíródnak a gyerekek buksijába. Egyre többször találkozom olyan gyerekekkel, akik gyerekdalokat (gyakran angol nyelven) ismételgetnek maguknak ide-oda mászkálva. Vagy mesékből idéznek részleteket hosszasan, újra és újra, mintegy lejátszva a mesét magukban.

Mindkét esetben a gyermek figyelmét teljesen elviszi annak lejátszása, amit látott és szinte nem lehet kizökkenteni ebből a tevékenységből, amíg le nem fut a lemez. Teljesen más a minősége ennek a zártágnak, mint az előzőnek. Miután több gyermeknél is megfigyelhettem ezt a tevékenységet azt tapasztaltam, hogy egy-egy szó, kép vagy egy beugró emlék felidézi az adott dalt, mesét, videójátékot, filmet és elindul a lemez, teljesen beszippantva a gyermeket.

Az első esetben a fáradtság, feldolgozás szükségessége váltja ki a gyermek zárt viselkedését, amiben pihenni, töltődni tud. Ebben a második esetben a dal, mese… emléke indítja be a viselkedést és helyezi a gyereket egy kényszerpályára, ahol végig kell magában pörgetni, játszani azt, ami eszébe jutott. Azt tapasztalom, hogy ezek a viselkedések kevésbé pihentetik a gyermeket, ha egyáltalán pihentetik őt. Ezáltal nem járulnak hozzá ahhoz, hogy a gyermek feltöltődjön és nyitni tudjon az emberek közötti interakciók felé.

Mi tölti vagy fogyasztja a gyermek kapacitását?

Amikor a gyermek idegrendszere életkorához képest még nem megfelelően integrálódott (gyakran az éretlen idegrendszer kifejezést használják erre), akkor a kapacitása nagy részét arra fordítja, hogy ez az integráció megvalósuljon. Ilyenkor ugyanaz az ingermennyiség, tevékenység, ami tipikusan fejlődő társainak nem okoznak nehézséget, számára leterhelő lehet. Hamarabb elfáradhat, rövidebb ideig képes figyelni. Ezért nagyon fontos úgy összeállítani a gyermek napi és heti tevékenységeit, hogy ezek a megfelelő ingermennyiséget biztosítsák a számára. Amennyiben túl sok minden történik a gyermekkel, akkor kimerülhet, idegrendszere stresszes állapotba kerülhet. Ilyenkor nem lesz elég kapacitása a fejlődésre, kialakulhatnak helyzetek, amikben idegrendszerének kompenzálnia szükséges a túl nagy terhelés miatt.

  • Az autizmusban érintett gyermekeknek nagyon gyakran érzékeny a hallása. Túltelítő lehet számukra a zajos környezet, ha túl sokat beszélnek nekik, körülöttük. Nagyon hasznos, ha csak a szükséges auditív ingerrel bombázzuk a gyermeket és emellett biztosítjuk számára a csöndet, amikor csak lehetséges. Persze megint csak, mint mindennél autizmus esetén, előfordulhat, hogy ez nem lesz jellemző bizonyos gyerekekre.
  • Amennyiben a gyermek még nem képes megfelelően kommunikálni, figyelni és utánozni, addig előfordulhat, hogy a közösségi lét túlterhelő számára. Ilyenkor elképzelhető, hogy a közösségben tartózkodás jobban elveszi a kapacitását, mint ahogy a közösségen kívüli időszakban töltődni tud. Amennyiben ez áll fenn, úgy számára a közösség még nem lesz a fejlődés terepe. Szüksége lehet arra, hogy a kommunikáció, figyelem, utánzás terén erősödjön. Amikor mindezek a megfelelő szintre kerülnek, onnantól kezdve már képes lesz profitálni a közösségben való részvételből. Valamit részt is tud majd venni a csoportja életében.
  • Azok a terápiák, amik nagyon túlterhelőek a gyermek számára megint csak lefogyaszthatják fejlődési kapacitását. A terápiák során előfordulhatnak átmeneti időszakok, amikor a gyermek visszahúzódik és feldolgozza, beépíti a korábbi hatásokat. Amennyiben elhúzódik ez a folyamat és a gyermek figyelme hosszanan drasztikusan lecsökken, bezárul, esetlegesen irritált lesz, akkor érdemes megvizsgálni azt, hogy az adott terápia valóban passzol-e a gyermekhez akkor és ott. (Lehetséges, hogy másfajta terápiára lenne szükség vagy más időben erre.
  • Lecsökkentheti a gyermek fejlődési kapacitását a nem elfogadó, elvárásokkal teli, negatív környezet. Az autizmusban érintett gyermekek általában nagyon érzékenyek és azonnal megérzik, hogy ki hogyan közelít feléjük. Emellett elképzelhető, hogy nem tudják kimutatni vagy lereagálni azt, hogy a túlzott elvárások, a „negatív környezet” milyen hatással van rájuk.
  • Nagyon támogató lehet a gyermek számára az, ha megfelelő mennyiségben és formában tud pihenni, töltődni. Ilyen lehet, ha a saját tevékenységét tudja végezni úgy, ahogy ő szeretné. Ha a zártáságába bevon másokat is, de irányító akkor a zárt időszakban ezt hagyjuk neki. Amennyiben pl. szeret nekünk mondani dolgokat, akkor mi figyelmes hallgatósággá válunk. Vannak gyerekek, akik csak szöszmötölni szeretnének, míg másokat egy ritmusos mozgás tölt fel teljesen. Támogathatja a gyermek töltődését ritmusos masszírozás is. Azoknak a gyermekeknek, akiknek a zaj zavaró, hatalmas segítség a csöndes nyugodt környezet megteremtése, amikor csak lehetséges.
2019. április 16.