Online KapCsoda Klub

Autizmusban érintett gyermekek szüleinek, pedagógusainak

Gyermekre hangolódó szemlélet

Motivációközpontú, játékalapú hozzáállás

Szociális, kommunikációs fejlesztéssel kapcsolatos információkÖnismeretPozitívumokra fókuszálásElfogadó, szeretetközpontú közösség

Azt tapasztalom, hogy hatalmas lehetőség és erő van egy olyan vezetett online közösségben, ahol a tagokat annak a szándéka hozza össze, hogy gyermekeik fejlődését gyermekre hangolódó módon, pozitív, fejlődésre koncentráló hozzáállással támogassák.

Klub működése:

A klub zárt facebook csoportban történik. A csoportot Balla Barbara vezeti, aki folyamatosan aktív részese a csoportnak.

1 időszak során (nagyjából 1 hónap) 3 témát veszünk végig párhuzamosan a következő szempontok alapján:

Példa egy témára a KapCsoda klubban

Az önbizalom téma néhány részlete:

(Megjelenítéshez kattintson a címekre)

Gondolatok a témáról – részlet

Általában az emberek önmagukról és lehetőségeikről alkotott képe nem igazán mondható pozitívnak. Gyerkőceink rengeteg helyzetben futnak abba bele, hogy nekik extra erőfeszítést kell tenni, hogy valami sikerüljön. Ilyenkor hasznos, ha támogatjuk őket, hogy ne keseredjenek el, ne a saját értéküket kérdőjelezzék meg, hanem helyette segítsünk nekik abban, hogy egy olyan perspektívát alakítsanak ki, ami előre viszi őket. Ha gondolkodásmódot tanítunk a gyerkőceinknek, hasznos meggyőződéseket és ezeket modellezzük is, akkor ők is profitálnak ebből, hiszen a legközelebbi helyzetben már jobban tudnak támaszkodni ezekere a meggyőződésekre és azok szépen stabilizálódnak gondolkodásmódjukban. Plusz a folyamatban mi is jobban érezzük majd magunkat. Ezen a téren gyanítom mindannyiunknak van tennivalónk. Ha mi alakulunk, perspektívát váltunk, ezt modellezzük gyerkőcöknek, akkor egyrészt a változás folyamatát is látják, másrészt a legjobban tanítani példamutatással lehet.
Ki is az én gyermekem? Ha szeretnénk a gyerkőc önbizalmát erősíteni, akkor hasznos először átgondolni, hogy ki is ő.
Mik az erősségei, mik a nehézségei, mik a pozitív tulajdonságai?
Amikor ezt teszed, akkor először ürítsd ki a fejed egy kicsit, vegyél néhány nagy levegőt és lépj hátra néhány lépést, hogy ne a saját aggodalmaid, érzelmeid színezetén keresztül figyelj, hanem a lehető legobjektívebben. Próbáld meg felvenni átmenetileg egy kívülálló szerepét. Ha kicsi távolságból, kívülállóként figyeled gyermekedet, akkor mit látsz? Ha szeretnéd bemutatni egy idegen embernek objektíven, akkor hogyan tennéd meg? Próbálj meg nem visszatérni oda, hogy a saját szűrődön, a Rád gyakorolt hatásokon keresztül figyeled, hanem igyekezz a lehető legobjektívebb maradni.

Hozzáállás – részlet

Ha valamit tanítani szeretnénk a gyerkőceinknek, a leghatékonyabban úgy tehetjük, ha modellezük azt számukra. Az önbizalom témája ebből a szempontból fantasztikus, mert nagy valószínűséggel a modellező számára is nagyon hasznos az önbizalom növekedése.

Érdemes észrevenni a lehetőségeket:
Mikor modellezek önbizalomhiányt? Mi zajlik ilyenkor bennem?
Amikor olyan helyzet adódik, amiben modellezni tudjuk az önbizalmat, akkor ragadjuk meg és tegyük ezt.

Megerősítő mondatok alkalmazása
Ha elcsíptük a helyzetet, amikor modellezni tudjuk az önbizalmat, akkor ehhez hozzá is tehetünk egy olyan mondatot, amit a gyerkőcünk eltanulhat tőlünk és később ő maga is alkalmazhatja.
Pl.
Gyakorlás teszi a mestert. Minél többet gyakorolom, annál ügyesebb leszek.
A legfontosabb, hogy én mit gondolok magamról.
Az emberek értékét nem a sikereik adják, hanem (amit Te fontosnak tartasz) (a szívükben lévő szeretet / ahogy másokkal bánnak / kedvességük…)

Technikák, tippek – részlet

Érdemes összegyűjteni a gyermek erősségeit és azokat a területeket is, amikbe ügyesedhet (ezekből csak 2-3 területet gyűjtsünk, hogy ne legyen túl sok dolog a fókuszban). Ezt akár miden családtagra meg lehet csinálni. Így egyrészt mindenkire jut figyelem és mindenki tevékenykedhet a saját területén, amivel modellezheti is a gyerkőcnek, hogy ő hogyan ügyesedik abban, ami az ő fókusza. Ezt meg is lehet jeleníteni akár úgy, hogy egy nagy papírra felkerül mindenkiről egy fénykép / neve (attól függően, hogy olvas-e már gyermekünk) és mellé az erősségek (rajzzal, képpel jelképezve / írásban) és azok, amikben ügyesedhet.
Napközben mindenkit meg lehet dicsérni azért, ha egy olyan területen, amiben ügyesedhet gyakorolt, előrelépett és megjegyezni, ha olyan megnyilvánulása volt, ami az erősségei közé tartozik. Pl. „Látod, most is olyan kedvesen megköszönted.”
Nap végén lehet egy olyan beszélgetést tartani, amikor átnézitek, hogy kinek milyen erőssége jött elő aznap és ki milyen területen ügyesedett/fókuszált arra, amiben haladhat előre. Ha a gyerkőc még nem tud egy ilyen beszélgetésben részt venni, akkor is érdemes végigvenni mindenkit a családból, minden este tartani egy ilyen átgondolást. Lehet, hogy ő csak fél füllel, szemmel pislant oda vagy úgy tűnik, hogy nem figyel, de gyakran kiderül, hogy a gyerekek jobban figyelnek, mint gondolnánk. Ahogy ez a napi rutin része lesz, úgy valószínűleg a gyermek is egyre több figyelmet fog fordítani erre a tevékenységre (még ha esetleg nem is adja jelét annak, hogy figyel.)
Ha valamiben éppen ügyesedik gyerkőcünk és nem sikerül úgy, ahogy szeretné, akkor érdemes arra fókuszálni, hogy milyen jó, hogy megpróbálta. Gyakorlat teszi a mestert. Minél többet gyakorolja, annál ügyesebben megy. Az a lényeg, hogy megpróbálta. Olyan üzenetet adjunk a gyerkőcnek, hogy a lényeg, hogy halad előre a saját tempójában, fókuszál erre a dologra, próbálkozik. Az eredmény meg jön, amikor eljön az ideje, minden összeállt.

Játékötletek – részlet

Autópálya, ahol a hangosbemondóba nem a sorrendet mondják be, hanem, hogy ki miben volt ügyes.
Ezt bármilyen másik játékkal is játszhatjuk, amiben alapjáraton versenyhelyzet lenne. Az autóversenyes példánál lehet a befutó autóknál olyanokat bemondani a hangosbemondóba pl.:
A befutó a piros autó, aki(ami) szuperül vette a kanyarokat!
A kék autó is átgurult a célvonalon. Legsimábban gurultak a kerekei!
Ezzel oda irányítjuk a fókuszt, hogy észrevegyük mindenkinek az ügyességét. Ha gyerkőcünk ilyesmit már tud kommunikálni, akkor őt is bevonhatjuk a játékba úgy, hogy egy idő után mondjon ő is egy-egy ügyességet, amiket ki lehet emelni a résztvevőknél. Ha még nem tudja ezt kommunikálni, attól mi még beletehetjük ezeket a gondolatokat a játékba. Ha a gyermek többször hall ilyesmit, többször kerül ilyesmi a fókuszba, akkor egy idő után ez a szemszög elkezd természetessé válni számára. Persze nem akarjuk ezzel túlterhelni a gyerkőcöt, annyit adjunk ilyesmit a játékhoz, amennyi elfér benne.
Akadálypálya, ahol a pontok nem azért járnak, hogy valaki x idő alatt vagy x terület teljesítésével fut be, hanem minden akadálynál valami ügyességet emelünk ki, és arról kap rajzot/matricát a gyermek vagy a kis értékelő füzetbe pozitív megjegyzést.
Olyanokat emelhetünk ki pl., hogy múltkor kettőt tudott egy lábbal ugrálni gyermekünk, most eggyel többet sikerült. (mérjük magához a gyermeket és fókuszáljunk a sikerekre)
Jókedvűen mászott fel a lejtőre.
Lelkesen indult neki az egyensúlyozónak.
Elkeseredés nélkül csinálta végig az xy pályát.
Játékok során
Amikor bármilyen játékot játszunk gyermekünkkel, akkor érdemes minden lehetőséget megragadni, hogy fókuszáljunk a pozitív megerősítésre és arra, hogy azt az üzenetet közvetítsük, hogy:
Mindenkinek vannak erősségei és vannak olyan tulajdonságai, területei, amikben ügyesedhet.
Gyakorlás teszi a mestert.
Nagyon hasznos, ha nem csak a gyermek felé irányítjuk ezt, hanem a játék többi résztvevője felé is. Pl. ha karakterekkel játszunk, akkor kiemelhetjük az ő ügyességeiket is és ha valami nem sikerül nekik, akkor megjegyezhetjük, hogy sebaj, ezt most éppen gyakorolja a róka/tűzoltó… legközelebb ügyesebben megy neki. Ha megszemélyesítjük a karaktereket, akkor nekik is mondhatjuk ezt. Tűzoltó, nagyon jó, hogy megpróbáltad, minél többet gyakorolod, annál ügyesebben fog menni

JELENLEGI TÉMÁK:

Amire szükség van:

Facebook hozzáférés

A klub zárt Facebook csoportban történik. Ha még nem rendelkezik Facebook profillal és nem szeretne részt venni a Facebook világában, de szívesen csatlakozna a klubhoz, akkor érdemes kifejezetten erre a célra létrehozni Facebook profilt valamilyen fiktív névvel. Ha a profil nem a valódi nevet tartalmazza, akkor jelezze nekünk, hogy tudjuk, ki szeretne csatlakozni a megadott név alatt.

Díj:
5000 Ft / időszak / család – anya, apa (gyermeket nevelő felnőtt), nagyszülő csatlakozhat egy díj keretében
A részvétel regisztrációhoz kötött.
Amennyiben 2 napon belül nem kap tőlünk visszaigazolást, kérjük jelezze felénk a kapcsolat oldalon keresztül.

Várjuk szeretettel!

Vissza a hírekhez